سرخط خبرها

علائم هشداردهنده بیماری‌های قلبی در ایام کرونا چیست؟

  • کد خبر: ۴۴۵۲۲
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
علائم هشداردهنده بیماری‌های قلبی در ایام کرونا چیست؟
نادیده گرفتن نشانه‌های بیماری قلبی باعث به تأخیر افتادن درمان و در نتیجه صدمه بیشتر به بافت قلب و حتی مرگ می‌شود.
ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند نگرانی بیشتری درباره ابتلا به بیماری کرونا دارند. البته ناگفته نماند که براساس آمار اعلام شده، شایع‌ترین بیماری زمینه‌ای که در مبتلایان به ویروس کرونا دیده شده بیماری‌های زمینه‌ای قلبی عروقی بوده است.
 
درست است که به گفته بسیاری از پزشکان کشورمان هدف ویروس کرونا درگیر کردن ریه‌ها و مجاری تنفسی است، اما التهاب ریه باعث افزایش بار کاری قلب می‌شود و در صورتی که قلب از قبل دچار بیماری زمینه‌ای باشد، این افزایش فشار کاری می‌تواند سبب بروز صدماتی در قلب و کارکرد آن شود. از جمله این التهاب‌ها می‌توان به نارسایی قلبی، گرفتگی عروق رگ، سکته‌های قلبی و مغزی که از جمله عوارض قلبی عروقی در مبتلایان به این ویروس به شمار می‌رود اشاره کرد. شاید تا قبل از مطالعه این مطلب نسبت به علائم و عوامل خطرزای بیماری قلبی بی توجه بوده ایم، پیشنهاد بدی نیست برای آشنایی بیشتر با انواع عارضه‌های قلبی به خصوص در شرایطی که در آستانه روز قلب (هفتم مهر) هستیم چند خطی جهت کسب اقدامات پیش گیرانه همراهی مان کنید.
 
 

کسب اطلاع

حمله قلبی یا سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که یکی از عروق کرونر (معمولا توسط لخته خون) بسته می‌شود. این حمله باعث کمبود یا فقدان خون در بخشی از قلب می‌شود. کمبود خون یا فقدان می‌تواند باعث مرگ آن بخش از قلب شود.
 
 

علائم هشداردهنده

درد قفسه سینه
درد در پشت، دست ها، گردن یا فک
تنگی نفس
تهوع یا استفراغ
تپش سریع یا نامنظم قلب
سایر نشانه‌ها از جمله خستگی، اضطراب، سوءهاضمه یا سوزش معده
نکته: در حمله قلبی بیشتر افراد معمولا یک یا ۲ تا از نشانه‌های بالا را حس می‌کنند. درمان دارویی
دارو‌هایی که به کاهش شدت بیماری و آسیب آن کمک می‌کند شامل:
دارو‌های کاهنده فشارخون
دارو‌های کاهنده تپش قلب
دارو‌های کاهنده کلسترول خون
دارو‌هایی برای ثبات بخشیدن به ضربان قلب
دارو‌هایی برای جلوگیری از لخته شدن خون در عروق کرونر
دارو‌هایی برای بهبود بخشیدن به پمپاژ خون در بدن فرد مبتلا به بیماری قلبی
سایر راه‌های درمان بیماری قلبی شامل آنژیوپلاستی، جراحی بای پس یا سایر جراحی‌ها هستند. عوامل خطرزا
کلسترول بالای خون
فشارخون بالا
دیابت
فعالیت بدنی پایین
 
نشانه‌های حمله قلبی در بعضی از خانم‌ها ممکن است متفاوت با آقایان باشد.
نادیده گرفتن نشانه‌های بیماری قلبی باعث به تأخیر افتادن درمان و در نتیجه صدمه بیشتر به بافت قلب و حتی مرگ می‌شود.
خطر ابتلای مردان به بیماری‌های قلبی بیش از زنان است.
افرادی که در خانواده‌های سیگاری و چاق هستند، در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند.
سیگار کشیدن خطر ابتلای افراد به بیماری قلبی را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد. افرادی که سیگار نمی‌کشند، اما در معرض دود سیگار قرار دارند، حتی از افراد سیگاری هم در خطر بیشتر هستند.
 
 

پیشگیری

سیگار نکشیدن یا ترک سیگار
رژیم غذایی مناسب (سبزی و میوه زیاد و چربی، قند و گوشت کم)
دست کم ۳۰ دقیقه ورزش در روز
اجتناب از مصرف الکل
کنترل بیماری‌هایی از قبیل دیابت، فشارخون بالا و کلسترول
درخواست از خانواده برای کمک به شما در تغییرات بالا علت‌های شایع سکته قلبی
برخی حالات روحی از جمله افسردگی می‌توانند مقدمات سکته یا ناراحتی‌های قلبی عروقی را فراهم آورد. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد درمان افسردگی قبل از بروز علائم بیماری قلبی عروقی خطر ابتلا به سکته قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
از ارتباط آب وهوا با بروز بیماری‌های قلبی نمی‌توان چشم پوشید. هرچه هوا سردتر باشد، خطر سکته قلبی هم بیشتر می‌شود.
اضطراب از دیگر عواملی است که به بروز بیماری قلبی و به دنبال آن سکته قلبی منجر می‌شود. یک سوم ارجاعات بیماران مبتلا به سکته قلبی به بیمارستان ناشی از اضطراب است. ناگفته نماند اضطراب ناشی از فشار کار، خطر ابتلا به سکته قلبی را تا ۲ برابر می‌تواند افزایش دهد.
 
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بالا بودن سطح مواد سازنده گلبول‌های سفید در بدن کلسترول خوب را به کلسترول بد تبدیل و در رگ‌ها رسوب می‌کند. بالا بودن سطح این ماده باعث می‌شود خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در افراد تا ۲ برابر افزایش پیدا کند. بهتر است با کم کردن وزن، انجام ورزش منظم، مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات و مصرف کمتر مواد قندی و چربی، از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کنیم.
 
مصرف بیش از حد شیرینی جات و کربوهیدرات‌ها خطر بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. این مواد در جریان خون به سرعت به قند تبدیل، و باعث آسیب دیدن عروق و ایجاد مقاومت به انسولین می‌شوند که عامل مهم ابتلا به دیابت نوع ۲ و سکته قلبی به حساب می‌آیند.
خطر سکته در افرادی که مبتلا به میگرن هستند بسیار بیش از افراد معمولی است. تحقیقات نشان می‌دهد کشیدن سیگار در افراد مبتلا به میگرن خطر سکته را تا ۹۰ برابر افزایش می‌دهد.
باید حواستان به استفاده از بعضی دهان شویه‌ها باشد، زیرا تاکنون بسیار گزارش شده است که برخی از همین دهان شویه‌ها سلامتی قلب را نشانه گرفته است. علت این است که در بعضی از دهان شویه‌ها از ضدعفونی کننده‌ای قوی به نام کلرواکسیدین استفاده می‌شود که فشارخون استفاده کننده را بالا می‌برد.
 
 

کرونا و بیماری قلبی

فردی که دارای بیماری قلبی و عروقی است و همچنین به ویروس کرونا نیز مبتلا شده است باید دارو‌های تجویزشده را تحت نظر پزشک معالج خود مصرف کند تا دچار تداخل ناخواسته عارضه‌های دارویی نشود.
افراد بالای ۶۵ سال دارای بیماری زمینه‌ای قلبی در شرایط کنونی از رفت و آمد‌های غیرضرور بپرهیزند.
شست و شوی دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه و ضدعفونی کردن آن‌ها با الکل کمک می‌کند اگر ویروس از محل‌های مختلف به دستمان منتقل شده بود نتواند سبب بیماری شود.
از تماس دست‌ها پیش از ضدعفونی کردن با چشم، بینی و دهان اجتناب شود.
بهترین راه برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا قرنطینه خانگی، پیش گیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محیطی و استفاده از ماسک در فضای بیرون از منزل ضرور برای بیماران قلبی عروقی است.
مطالعات جدید نشان می‌دهد ویروس جدید کرونا مستقیم به عضلات قلب حمله می‌کند و بیماران پس از بهبودی احتمالا مشکلات قلبی خواهند داشت.
ویروس کرونا به دلیل ایجاد التهاب عمومی در بدن باعث می‌شود پلاک‌های چربی که در عروق طبیعی بیشتر افراد جامعه وجود دارد تحریک پذیر شود و به دنبال آن، خطر پارگی پلاک‌ها افزایش می‌یابد. این اتفاق می‌تواند باعث انسداد عروقی که کارشان خون رسانی به بافت قلب بوده است شود. از این رو سکته قلبی در بیمار رخ می‌دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->